Wednesday 14 March 2012

CALON BN PARLIMEN POKOK SENA SEORANG DR.?


Bahang PRU13 semakin terasa. Ahli politik macam kucing nak beranak, ke sana ke sini membina pengaruh. Kelmarin, disatu kenduri kahwin disebuah kampong di Parlimen Pokok Sena muncul seorang yang bergelar Dr, katanya dari Putrajaya. Dari awal lagi aku perhatikan tingkahlaku orang ini memang spesis orang politik. Lama beliau berbual-bual dengan tetamu  di satu khemah yang dikhas untuk kalangan orang siam .Entah apa yang dibualkan aku tak pasti.

Kemudian beliau beredar ke kedohok berjumpa dan bersalam dengan tukang-tukang masak. Sahlah sangkaanku,  ini spesis orang politik. Kalau ke rumah kenduri mereka over acting. Rata ceruk nak di masuki. Nak tunjukkan prihatin.

Semasa beredar hendak pulang beliau sempat melalui khemah minuman yang kami bersantai. Bersalam dan berbual-bual seketika. Katanya dia pergi ke kedohok tadi cuma nak memberitahu bahawa dia berselera sekali makan hidangan yang disediakan. Sayur dagingnya sedap.

Orang ini memang asing di kawasan ini, kerana aku tengok dia tak kenal seorang pun ketuloi orang politik dikampung ini. Pengiringnya cuma pembantu DJ rumah kenduri tersebut.
Kata pengiringnya, dia ni orang banyak duit, dihantar oleh Najib dari Putrajaya. Dia bakal calon Ahli Parlimen Pokok Sena bakal menentang Mahfuz Omar. Wow! Pasti meloncat Tok Mat Sudin and the gangs dari Bahagian Pokok Sena. Mujur waktu itu Tok Mat tak hadir ke rumah kenduri itu. Kalau tidak mungkin kami dapat melihat adegan yang tak pernah kami lihat.

Seperti yang diceritakan oleh pengiringnya, Dr ini kabarnya pakar ekonomi yang pernah bertugas dibeberapa tempat diluar negara. Dan kini menjadi penasihat di Kementerian Kewangan. Aku tak pasti betul ke tidak. Kerana pengiringnya pun nampak dah over sangat.
Katanya Dr ini berasal dari Bukit Pinang tetapi dah lama tinggal di lluar Kedah.

Hari ini aku pergi satu lagi kenduri yang besar macam kemarin. Tumbang 6 ekor lembu. Bersiang daging sampai jam 10 pagi baru selesai. Tapi berkat gotong royong jam 12 tgh sudah dapat dihidang. Di sini aku jumpa beberapa "politikus" yang sudah mula menghidu kehadiran Dr tersebut kemarin. Aku dengar mereka merungut-rungut dengan kehadiran Dr itu.
Reaksi mereka macam tak berapa senang, maklum kehadirannya entah terjun dari mana.

Kalau betul Najib hantar orang ini untuk menumpaskan Mahfuz tanpa merujuk kepada Bahagian, mungkin pertimbangnya tak begitu teliti.Tak ingatkah Datuk Mat Sudin dari Pokok Sena di"sembelih" di DUN Bukit Pinang pada PRU12 yang lalu. Bodoh-bodoh orang kampung pun pasal nak sembelih mereka pandai menyempurnakannya.

No comments:

Post a Comment