Wednesday 17 August 2011

Hujung Usia Seorang Pesara

Kematian pesara TNB, Encik Baharuddin Baharun, 86, yang jenazah ditemui sudah bengkak dan berbau di rumah beliau di Pengkalan Sentosa, Ipoh ( Harian Metro, 17 Ogos 2011) sungguh menyentap pilu perasaan 
kebanyakan orang. Selain dari mengakui ketentuan takdir, kita sebagai manusia yang naif  barangkali akan bertanya sendirian, "Mengapa harus bengitu hujung usianya?" Beliau bukan seorang gelandangan. Punyai rumah dan pendapatan. Punyai isteri dan anak;anak. Tetapi sudah 3 tahun beliau dilaporkan  hidup sendirian.

Dari jauh kita boleh membuat pelbagai andaian. Sudah kelazimannya orang tua sangat sayang untuk meninggalkan rumahnya untuk tinggal bersama anak-anak. Maklumlah itu hasil perit jerih kerjanya bertahun-tahun masakan hendak dibuang dan dibiarkan usang begitu sahaja. Sedangkan album buruk pun kita simpan bertahun-tahun sebelum melupuskannya, Itupun setelah beberapa kali berpindah kotak dan bilik stor. Lagi pula sesiapa pun  lebih selesa bergerak di rumahnya berbanding dengan di rumah anak-anak.

Anak-anak mungkin mempunya pelbagai alasan untuk tidak dapat tinggal bersamanya. Makumlah setelah berkeluarga dan bekerja mungkin banyak kekangannya untuk tinggal di rumah otai itu. Jika si anak itu perempuan pasti ia terpaksa mengikut suami. Jika si anak itu lelaki mungkin ia bekerja di negari yang jauh.
Namun satu hal yang patut kita sedari ialah orang tuaa adalah tanggungjawab anak-anaknya sepertimana ia bertanggungjawab mendidik dan membesarkan kita. Bagi orang Islam tanggungjawab itu adalah lebih besar kepada anak lelaki.

Karenah orang tua memang banyak. Orang tua menanggung ragam, begitu kata bidalan. Justeru menguruskan orang tua tidak semudah menguruskan anak-anak.Kebasaran mesti tinggi. Keperihatian mesti ada. Lebih-lebih lagi rasa kasih sayang yang mendalam mesti tumbuh dihati. Oleh itu rasa kasih sayang itu adalah perkara utama yang perlu dicambahkan ketika mendidik anak-anak. Kita boleh beri kemewahan melimpah ruah. Kita boleh sediakan kediaman tersergam indah. Tetapi itu semua bukan jaminan untuk kita dikasihi ketika diujung usia.
  
Bila kasih telah tumbuh dihati anak-anak, jarak jauh tak jadi halangan, sibuk kerja tak jadi rintangan untuk anak-anak menyatakan rasa sayangnya kepada si bapa meskipun dengan satu panggilan telefon setiap hari, Sekurang-kurang kita dapat tahu perkembangan terkini si bapa. Atau jika tinggal disekitar pintalah si cucu menjenguk atuknya. Kalau ini dipraktikkan, pada adatnya, kisah encik Baharudidin tidak berakhir begitu. 

Saya sangat tertarik dengan cara  keluarga saudara sebelah isteri  mengurusakn ibu mereka yang telah menjadi balu sejak mereka kecil lagi. Kebetulan mereka keluarga besar. Semuanya berkerjaya. Hatta ada yang pernah bertugas di luar negara.  Si ibu tetap tinggal di rumah otai. Malah diperlengkapkan segala kemudahannya. Mereka menyusun jadual untuk bersama ibu mereka setiap malam. Kalau si suami tak dapat datang, si isteri datang menemani. Kalau si suami dan isteri tak dapat datang, disuruhnya anak menemani. Kalau semua tidak dapat menemani, dibawanya si ibu ke rumah mereka ketika tiba giliran mereka. Yang pasti si ibu tidak pernah bersendirian. Itu semua bukalah mudah dilakukan tanpa kasih sayang yang ditumbuh dihati.
Semoga pemergian encik Baharuddin memberi iktibarkan kepada kita untuk mencambahkan kasih sayang dihati anak-anak.

No comments:

Post a Comment